Ghid pentru crearea unui teren de joacă incluziv pentru școli

În România sunt peste 70.000 de copii cu dizabilităţi  și mulți dintre aceștia se simt excluși din activitățile de joacă în aer liber, deoarece locurile de joacă din școli nu sunt concepute cu incluziunea în minte. În acest articol, vom discuta ce măsuri trebuie să întreprindă școlile pentru a crea un loc de joacă cu adevărat incluziv pentru toți elevii.

De ce aveți nevoie de un loc de joacă incluziv?
Jocul în aer liber aduce beneficii de tot felul: îmbunătățește sănătatea fizică și mentală, promovează dezvoltarea personală și încurajează o mai bună interacțiune socială. Cu toate acestea, unora dintre copii li se refuză aceste oportunități deoarece proiectarea locului de joacă sau a echipamentelor oferite le creează o barieră. Elevii care folosesc un scaun cu rotile, de exemplu, s-ar putea confrunta cu probleme de accesibilitate, în timp ce elevii autiști ar putea găsi spații arogante. Un loc de joacă cu adevărat incluziv ar asigura participarea tuturor elevilor la jocurile în aer liber.

1. Accesibilitate
Primul lucru pe care ar trebui să-l luați în considerare atunci când priviți la accesul la locurile de joacă este dacă copiii pot intra și se pot deplasa cu ușurință în spațiu. Pentru aceasta, aleile trebuie să fie suficient de largi pentru a se adapta scaunelor cu rotile, să fie netede și să aibă înclinări blânde spre zonele ridicate.
Nu numai aleile si culoarele ar trebui să permită copiilor să intre și să se deplaseze cu ușurință, ar trebui, de asemenea, să ajute copiii din scaunele cu rotile și cei care au dificultăți de mers pe jos, să ajungă direct la echipamente. În mod ideal, atunci când creați terenul de joacă, ar trebui să localizați echipamente populare lângă intrarea în locurile de joacă sau aproape de orice alee.

2. Joaca senzationala
Jocul senzorial ar trebui să fie un element esențial al unui loc de joacă incluziv. Toți copiii, indiferent de capacitatea lor, sunt fascinați de atingere, sunet, miros și stimulare vizuală, iar crearea unei zone în care oricine se poate bucura de aceste lucruri împreună merge mult spre incluziune.
Pentru stimularea vizuală și vizuală, instalati echipamente cu o varietate de forme și texturi.
Stimularea sunetului poate fi realizată cu ușurință prin utilizarea unui echipament muzical în aer liber, prietenos cu copii, cum ar fi clopotele, tobe, în timp ce una dintre cele mai bune modalități de a oferi stimulare tactilă este prin jocuri cu nisip și apă.

3. Jocul imaginativ, individual și social
Un loc de joacă incluziv trebuie să aibă un spațiu deschis unde copiii pot participa împreună la jocul imaginativ. Unele dintre aceste spații ar trebui, în mod ideal, să fie libere de orice echipament și să fie expuse în mod corespunzător, astfel încât copiii să poată folosi zona pentru a se deplasa cu ușurință. Cu toate acestea, pentru a încuraja copiii să participe și să interacționeze din punct de vedere social, vă ajută să aveți echipamentul imaginativ de joacă în aer liber instalat în apropiere.
În același timp, trebuie să existe și un spațiu în care copiii care se simt coplesiti de agitația unui unui loc de joacă aglomerat, pot avea parte de o liniște foarte necesară. Zonele naturale protejate cu garduri și situate mai departe de cele mai zgomotoase zone sunt cele mai bune soluții. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci luați în considerare instalarea unor caracteristici mai mici pe terenul de joacă, cum ar fi tuneluri de joacă și locuri de ședere, unde copiii pot găsi un răgaz.

4. Joc fizic
Jocul fizic este o modalitate foarte bună de a încuraja incluziunea socială, permițând copiilor care întâmpină dificultăți în interacțiunea socială, să se alăture activităților și să dezvolte relații cu ceilalți. Din acest motiv, un loc de joacă incluziv ar trebui să ofere echipamente pentru jocuri de grup și activități sportive care pot fi accesate de toți. Dacă instalați echipament de sport de joacă pentru copii, luați în considerare adaptarea acesteia astfel încât fiecare copil să il poată folosi. De exemplu, dacă aveți un teren de baschet, instalați un al doilea set de plase la o înălțime în care utilizatorii de scaune cu rotile pot participa la joc.
Atunci când vine vorba de jocul fizic incluziv, fiecare copil ar trebui să aibă posibilitatea de provocare și de risc și ar trebui oferită o gamă de echipament adecvat, de exemplu, structuri mari de alpinism, care să răspundă nevoilor tuturor elevilor.

5. Scaune și mese
Scaunele într-un loc de joacă incluziv ar trebui plasate la intervale de 20 de metri de-a lungul căilor, astfel încât cei care au dificultăți de mers pe jos să poată avea opriri regulate de odihnă dacă este necesar. Ar trebui, de asemenea, să fie amplasat în apropierea echipamentului de joacă. Pentru sprijinul fizic, unele locuri de joacă pentru joacă trebuie să aibă scaune si mese, iar lângă scaune ar trebui să existe spațiu în care utilizatorii de scaune cu rotile își pot pune scaunele cu rotile lângă prietenii lor.
Mesele furnizate ar trebui să fie suficient de ridicate pentru ca un utilizator de scaun cu rotile să-și pună picioarele de dedesubt.

Concluzie
După cum puteți vedea din citirea acestui articol, există multe de luat în considerare atunci când proiectați un loc de joacă care este cu adevărat exclusiv. Dacă sunteți în căutarea de ajutor în crearea unui loc de joacă exclusiv pentru școala dvs., contactati-ne și vă vom ajuta cu plăcere.